Sådan optog vi Det Brune Guld

Stacks Image 87
Til denne serie har vi udfordret os selv lidt på, hvad godt der kan komme ud af et digitalt spejlreflekskamera, hvis man skal bruge det som et videokamera.
Nu er vi ikke professorer ud i alt det tekniske - vi er ganske almindelige brugere, som er blevet facineret af, at du her har en sensor der gør kameraet mere lysfølsomt end vores store JVC 700 kamera - og som laver det der snakkes så meget om - et mere filmisk udtryk. Altså ikke et skarpttegnet japansk nyhedslook - hvor selv den lille tændstikæske på hylden langt væk er som skåret i granit.

Derfor har vi vovet os ud med det nye Canon 7D kamera og en 24-70mm 2,8 linse der på dette kamera bliver til en 38-112 mm - det er igen noget med forskellige sensor-størrelse - og dette kamera har en såkaldt APS-C -sensor, som gør at du skal gange med 1,6 på gængse linser. Ja der er intet i denne verden der er enkelt.

Der er også blevet hævet et enkelt bryn eller to, når vi sætter dette lille kamera på stativet, men vi må bare erkende, at når vi så kommer hjem og kigger det, så bliver vi rigtig glade. Billedet det leverer er flot og du har gode muligheder for at lave et look med lav dybdeskarphed, der gør sig godt på interviewbillederne.
Stacks Image 91

Men det sker ikke uden forhindringer. Når du optager med video med Canon kameraet er det eneste sted du får billedet ud på skærmen bagpå kameraet, og det er ikke det enkleste i verden at få stillet skarpt. Du kan bruge kameraets elektroniske zoom til at hente fokus - eller du kan investere som jeg har gjort, i det der med rette kan kaldes en stor lup, som Zacuto laver - en Z-finder kalder de den. Den kan klikkes bagpå kameraet og på den måde får du en søger - og en rigtig god en af slagsen. Vælger du at sætte en monitor til kameraet smider du samtidig signalet til skærmen bagpå kameraet - her skal du ud i noget speciel kabling for at fastholde begge billedsignaler.
Næste forhindring er lyden. Du kan kun hælde lyd på kameraet via enten den indbyggede mikrofon, der ikke er værd at skrive hjem om - eller via et minijackstik hvor du kan få forskellige mikrofonløsninger til at sætte på kameraet. Jeg har valgt ROEDE stereomikrofon. Men du kan ikke manuelt regulere denne lyd uden at skal ud i en række fiksfakserier.
Stacks Image 89
Og det løser ikke lyden til et interview, hvor jeg har brugt min DPA4017 shotgun og en trådløs mikrofon som backup skjult i tøjet. Svaret på problemet er Zoom H4N, som er en lille bærbar optager, der lagrer på SD kort. Udover at den har en glimrende indbygget stereomikrofon, har den to XLR indgange. Den er simpel at betjene og laver en fremragende lyd.
Stacks Image 93
Disse kilder skal så synkroniseres når man kommer hjem - og førhen krævede det klaptræ og andet godt for at sikre at billed og lyd fulgtes ad. Idag har et fremragende stykke software overtaget denne styring: Pluraleyes, som med enkelte klik synkroniserer alt dit materiale. Det program vender jeg tilbage til ved en senere lejlighed.

Man kan så slutte af med og spørge sig selv - er dette alt besværet værd? Ja altså udover at et legebarn som jeg synes at det er sjovt at udfordre sig selv, så vil jeg samtidig sige, at du får flotte billeder med hjem, som jeg før har brugt min Letus extreme 35mm adapter til at skabe på mit JVC GY-HM 700 kamera - det har resulteret i noget der ligner Danmarks største kæmpe-kamera. Det samme kan jeg med små krumspring nu lave på et lille DSLR-kamera. Det synes jeg da er tankevækkende og spændende.
© dBA MEDIA® producerede i samarbejde med TV/MIDT-VEST Det Brune Guld Send en mail